Na navigaci | Klávesové zkratky

Recenze knihy 1001 tipů a triků pro PHP

Když jsem se dozvěděl, že Jakub Vrána píše knížku 1001 tipů a triků o PHP, samozřejmě mě napadlo pár trapných fórků („1001 vtipů o PHP“, „to jich bude devět?“ nebo „č. 1: znáte Ruby?“) ale pak jsem si uvědomil, jak je to vlastně šíleně velké číslo. Schválně, zkuste vymyslet a napsat padesátku. Dáte to? Já leda s odřenýma játrama. No a pak další. A další. A další! Uff. Když pak Jakub hlásil, že se blíží do třetiny, vzpomněl jsem si na Marvinovo „Nejhorší bylo těch prvních deset miliónů.“

Humor mi došel ve chvíli, kdy mě Jakub požádal, jestli bych mu udělal korekturu. Co si budeme povídat, když váš kamarád napíše knihu, tak ji od něj dostanete, někam ji důmyslně založíte a až se setkáte, tak mu řeknete, že jste ji samozřejmě četli a jako že to fakt bylo dobrý a poplácáte ho po rameni nebo tam někde. Alespoň tak velí bonton. Ovšem když máte dělat korekturu, ocitáte se vstříc hrozbě, že ji doopravdy budete muset přečíst! Že bych mu ji po týdnu vrátil netknutou a bez jediného škrtu („čéče, sem to fakt čet a žádnou vyloženě jako chybu sem tam nenašel…“), o tom jsem vůbec neuvažoval, by mi to nezbaštil. Pustil jsem se do čtení a zjistil, že to je hodně dobrý materiál.

Byť školy nemám a z odborné literatury jsem přečetl jen Pixyho, Kruga a Koska, cítím se v PHP poměrně zdatný. Co mi může kniha od Jakuba dát? Ejhle, může. Jakub totiž na vydavatele ušil pěknou kulišárnu, ta kniha je o PHP spíš mimochodem. Je to prostě hromada zajímavých tipů a nápadů pro všechny, kdo se zabývají webovými aplikacemi. Navíc originálních tipů, nejde totiž o tištěnou verzi Jakubova blogu. V žádném případě nečekejte referenční příručku PHP nebo nudnou přehlídku funkcí, kdepak. Najdete tu tipy počínaje návodem, jak skrýt emailovou adresu před roboty, přes generování sitemap až po pádné argumenty, zda mít doménu s www. nebo bez.

U toho bych se zastavil. Ač s Jakubem máme na mnohé věci odlišné názory, s ním je radost nesouhlasit. On má totiž svůj postoj vždycky podpořený jasnou argumentací. U něj neexistuje „to se dělá tak, protože to tak dělá každý“ nebo „protože tak to dělá Nielsen|Zeldman|Lerdorf|Torvalds|(doplň si svou kapacitu)“, ale protože nad tím přemýšlel a došel k nějakému závěru. A to se jako červená niť táhne celou knihou. Takže ačkoliv bych mohl s něčím nesouhlasit, stěží bych v ní hledal chybu. Takovou preciznost jsem zažil snad jen u knih Douglase Crockforda.

Ale ať jen nechválím – kniha je sbírkou nápadů, které jsou sice tematicky uspořádané, ale chybí mi tam průvodní slovo, co by z toho dělalo souvislé čtivo. Chybí mi tam Miloš Frýba. A na můj vkus obsahuje příliš málo humoru a nadsázky :-)

Každopádně knihu vřele doporučuji každému PHPčkaři, své si v ní najdou jak začátečníci, tak matadoři. Za cenu jednoho bifteku není nad čím váhat. A neříkám to proto, že je v ní zmíněné Nette :-) V knihkupectvích by měla být od pondělí, nicméně dokud Jakub nabízí možnost nechat si ji za stejnou cenu poslat s jeho podpisem, tak knihkupectví nemají šanci.